Hoofdstuk 6

1 Waarom is de ontwikkeling van spiritualiteit gekoppeld aan de ontwikkeling van seksualiteit?
2 Waarom is de openbare ruimte van specifiek belang voor de ontwikkeling van eigenheid door adolescenten?
3 Waarom hebben naast leeftijdgenoten ook ouders en leerkrachten een belangrijke rol in de ontwikkeling van adolescenten?
4 Welke relatie bestaat er volgens Mark Epstein tussen een boeddhistische en een psychoanalytische ethiek van seksualiteit?
5 In welk opzicht is de relatie tussen zelfstandigheid en afhankelijkheid voor adolescenten in onze cultuur problematisch te noemen?
6 Waarom is participatie van de opvoeder aan de leefwereld van jongeren belangrijk voor bevordering van constructieve bijdragen aan het sociale leven?
7 Welke voor- en nadelen zijn verbonden aan een doelgroepenbenadering?
8 Waarom is een zielsbegrip belangrijk voor een theorie over innerlijke relaties in de opvoeding?
9 Bespreek enige manieren waarop EckhartTolle leert het gemoed vrij te maken van denkactiviteiten.
10 Bespreek enige manieren waarop Andries Baart leert om gericht te zijn op de ander.
11 Bespreek enige manieren waarop Bas Levering leert om gerict te zijn op de cliƫnt in de hulpverlening.
12 Waarom is volgens Ruppert een familieopstelling in de sociale wetenschappen vergelijkbaar met een microscoop in de natuurwetenschappen?
13 Welke rol hebben denken, voelen en willen in de U-theorie van Otto Scharmer?